Smart grid Trolly 2.0

Opmars elektrisch rijden maakt uitvoeringsplan laadinfrastructuur noodzakelijk

De opmars van de elektrische auto is onmiskenbaar en gaat om meerdere redenen de komende jaren in een stroomversnelling geraken om vervolgens fossiele brandstof volledig te vervangen. Op dit moment worden ad hoc benodigde laadpalen geplaatst, terwijl juist een goed uitvoeringsplan voor laadinfrastructuur nodig is om de ontwikkeling van elektrificeren te stimuleren,

Aanbod en prijs elektrische auto`s
Al doet Nederland het na Noorwegen internationaal relatief goed, de absolute aantallen elektrische auto`s lopen nog wat achter. Dat gaat snel veranderen door vergroten van het aanbod en verlagen van de prijzen. De komende jaren brengen alle merken een breed scala aan modellen uit, voor iedere smaak wat wils. De prijzen dalen vooral door goedkopere accu`s, maar massaproductie helpt uiteraard ook. Mede door “Dieselgate” is diesel in de ban en worden innovatiebudgetten anders ingezet en doen fabrikanten er alles aan om hun vertrouwen te herstellen. De eerste elektrische auto is er al waarbij de totale kosten gelijk is aan vergelijkbare fossiele variant. Naar verwachting is in 2020 een elektrische auto bij aanschaf net zo duur als een fossiele equivalent.

Bouw batterijfabrieken
Essentieel voor het succes van elektrische voertuigen zijn krachtige en goedkopere batterijen. Daar zijn er ook nog eens miljoenen van nodig en de inschattingen is dat er meer dan 30 gigafabrieken in 2025 moeten zijn. Tesla bouwt nu samen met Panasonic minstens vier gigafabrieken en Daimler gaat er ook een bouwen. Meer dan genoeg markt voor andere partijen dus, aangezien er ook nog eens batterijen nodig zijn voor opslag van zonne- en windenergie. Voor dat doel kunnen ook gebruikte auto-batterijen een tweede leven krijgen omdat het gewicht en capaciteit minder belangrijk is.

Bereikbaarheid en parkeren binnensteden
Het aantal milieuzones neemt toe en ook de wens om in de (binnen)steden verschoont te zijn van uitlaatgassen. Bezitters van vervuilende auto`s zullen zich steeds meer beperkt voelen in hun mobiliteit en daarom gestuurd worden om over te stappen naar elektrisch. Belangenclub Transport en Logistiek Nederland heeft al  het plan om alleen elektrische vrachtwagens vanaf 2025 toe te laten in binnensteden. Technisch kan dit, maar door massaproductie moet de prijs voor elektrische trucks nog wel flink lager worden. Voor het parkeren zullen vervuilende voertuigen moeten uitwijken naar transferia en daar dienen over te stappen op duurzame voertuigen om de binnenstad in te kunnen.

Smart Grid Trolly
In Arnhem beschikken we over een unieke elektriciteitsnetwerk boven ons hoofd waar veel meer mee gedaan kan worden dan de trolleys te laten rijden. Er kunnen oplaadpunten op worden aangesloten waarbij zelfs remenergie geladen kan worden, een fijnmazig netwerk kan snel aangelegd worden. Tevens kan zonne- en windenergie gebruikt worden om trolleys aan te drijven en om de trolleyaccu’s op te laden om het bereik te vergroten buiten het netwerk. Door wijkaccu`s te koppelen is duurzaam opgewekte energie beschikbaar op de momenten dat er behoefte aan is. De laadpunten moeten dus smart zijn voor de afstemming en gaat het dus om tweeweg laadinfrastructuur.

ElectriCity
Aan Arnhem de oproep gebruik te maken van eigen kennis en mogelijkheden en met een ambitieus uitvoeringsplan laadinfrastructuur te komen. Daarmee pro-actief de rode loper voor elektrische auto`s uit te leggen en verder faam te maken als ElectriCity, Energy made in Arnhem!